Weekly Content

Intro


Week 1: Course Intro

  • Date: 20230830

  • Class: Course Introduction

    • An overview of the course, discussion on the relationship between culture and technology, and the significance of studying this interaction.

    • PDF [download]



Part I: Media as a Mediation of cultural formation and diffusion



Week 2: What is Media?

  • Date: 20230906

  • Class

    • Definition and types of media, exploring the purpose and influence of media on cultural development

    • PDF [download]

Week 3: Broadcast & Tech

  • Date: 20230913

  • Class (Online)

    • Study of the broadcast industry’s evolution and its cultural implications, including radio and television.
  • Broadcast Part I

  • Broadcast Part II

  • Broadcast Part III

  • PDF [download]


Week 4: Press & Tech

  • Date: 20230920

  • Class

    • Examination of print media such as newspapers, magazines, its history, evolution, and cultural impact, and Exploration of the Internet’s influence on culture, including the shift in information access and the emergence of digital culture.

    • PDF [download]

Week 5: Social Media & Tech

  • Date: 20230927

  • Class

    • Analysis of the rise of social media platforms, their role in shaping modern culture, and discussion on phenomena like cancel culture, influencers, etc.

    • PDF [download]

Week 6: Media Policy, Law, and Literacy

  • Date: 20231004

  • Class

    • Examination of media regulations, media laws, and the importance of media literacy in today’s digital age.

    • PDF [download]

Week 7: Internet, UI/UX, and Smart-media era



Part II: Voice from Culture Industry



Week 8: Special lecture (1): 엔터테인먼트 산업

  • Date: 20231018

  • Pre-class video: How Netflix And YouTube Changed Entertainment Forever by CNBC Marathon

  • Class: 10:00 ~ 11:30 특강

    • 이동찬 경영총괄 (TEO 유니버스)

    • 강연자료 PDF [download]


Week 9: Special lecture (2): 문화 콘텐츠 애플리케이션 개발

  • Date: 20231025

  • Pre-class video: Opportunities in AI 2023 by Andrew Ng (Stanford Univ.)

  • Class: 10:00 ~ 11:30 특강

    • 윤영훈 대표 (ASSI)

    • 시간사용 PDF [download]

    • 창업에 대한 핵심생각 PDF [download]



Part III: Understanding the Cultural Industry



Week 10: Film

  • Date: 20231101

  • Class

    • Overview of the film and television industries, analysis of their cultural implications, and their transformation with technology.

    • PDF [download]

Week 11: Music & GenAI

  • Date: 20231108

  • Class

    • Study of the music industry and publishing sector, their evolution in the digital age, and the resultant cultural shifts.

    • PDF [download]

Week 12: Immersive Tech, Game, & Entertainment Industry

  • Date: 20231115

  • Pre-class video: How immersive technologies (AR/VR) will shape our future by Dinesh Punni (TED Talk)

  • Class

    • Exploration of the gaming industry, its rise as a cultural phenomenon, and its influence on society.

    • Discussion on various forms of entertainment, their cultural impact, and the changes brought about by technological advancements.

    • PDF [download]

Week 13: Advertising & PR

  • Date: 20231122

  • Class

    • Examination of the advertising and PR industries, their relationship with culture, and the influence of technology on them.

    • PDF [download]



Part IV: Wrap-up & PBL Activity



Week 14: PBL mentoring (at ZOOM)

  • Date: 20231129

  • Zoom link 는 당일 단톡방에서 확인

  • 미팅 시간표

    Time Team
    09:00-09:20 1
    09:20-09:40 2
    09:40-10:00 3
    10:00-10:20 4
    10:20-10:40 5
    10:40-11:00 6
    11:00-11:20 7
    11:20-11:40 8


Week 15: Individual Essay about Culture & Technology

  • Date: 20231206

  • 에세이

    • 내용: 수업에서 배운 내용을 중심으로 아래 주제 중에서 하나를 택해서 (또는 자유 주제) 2000자 (A4 2 페이지) 이하로 작성

    • 가능한 주제 (but not limited)

      • 미디어가 문화 형성에 미치는 영향

      • 방송 산업의 진화와 문화적 함의

      • 인쇄 미디어와 디지털 문화의 상호작용

      • 소셜 미디어의 부상과 새로운 문화 형성

      • 미디어 정책과 법률이 문화에 미치는 영향 (미디어 규제와 법률이 문화적 표현과 소통에 어떤 영향을 미치는지)

      • 인터넷, UI/UX, 그리고 스마트 미디어 시대 (인터넷과 사용자 인터페이스가 문화에 미치는 영향)

      • AR/VR 기술이 엔터테인먼트 산업에 끼친 영향

      • 음악 산업의 디지털화와 문화적 변화

      • 광고 및 PR 산업의 기술적 변화와 문화적 영향

      • 스트리밍 서비스가 엔터테인먼트 산업에 끼친 영향

    • 주의사항

      • 2000자가 넘으면 안됨

      • 수업 시간에 배운 내용의 요약 + 본인의 의견이 잘 어우러지도록

      • 영어로 작성 가능 (Writing in English is available)

      • 생성형인공지능 활용한 글쓰기도 가능함 (유의해서 사용)

      • 파일명: CNT_essay_홍길동.hwp(doc)

  • 제출: 아래 구글 폼 링크에서 업로드


Week 16: 프로젝트 최종 보고서 발표 및 제출

  • Date: 20231213

  • 보고서 = 발표 자료 (PPT)로 제출 가능

  • 발제 순서

    Time Team
    09:10-09:30 Ent1
    09:30-09:50 Ent2
    09:50-10:10 Ent3
    10:10-10:30 Ent4
    10:30-10:50 Ent5
    10:50-11:10 App1
    11:10-11:30 App2
    11:30-11:50 App3


  • 최종 팀 보고서 제출: 아래 구글 폼 링크에서 업로드
    • https://forms.gle/U5wWe8b9kSRE8KB58

    • 파일 이름: CNT_PBL_final_1조.pptx(hwp, doc ..)

    • 파일이 너무 커서 업로드가 안되는 등의 이슈가 있을 시 메일로 보내주세요. (changjunlee@skku.edu)